تبخال تناسلی

1403/01/22

تبخال تناسلی یک عفونت مقاربتی است که میتواند باعث ایجاد تاول و زخم های باز در ناحیه تناسلی شود و همچنین میتواند بدون علامت باشد، به این معنی که فرد علائمی را نشان نمیدهد.
• ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) که به عنوان تبخال تناسلی نیز شناخته میشود، به احتمال زیاد زمانی که یک فرد آلوده در دوره ی شیوع است سرایت می کند اما این امکان وجود دارد که بدون هیچ نشانه ای نیز منتقل شود.
• داروها میتوانند به کاهش علائم شما، تسریع بهبودی دوره ی شیوع بیماری کمک کنند و احتمال سرایت را کمتر کنند.
• اگر قبل از باردار شدن میدانید که تبخال تناسلی دارید، پزشک وضعیت شما را در طول بارداری بررسی می کند و اگر در زمان زایمان شیوع فعال داشته باشید، این احتمال وجود دارد که سزارین را توصیه کند.

بررسی اجمالی تبخال تناسلی
در ایالات متحده، از هر 6 نفر 14 تا 49 ساله، حدود 1 نفر تبخال تناسلی دارد. هرچند که هیچ درمانی برای تبخال وجود ندارد اما شدت ویروس در طول زندگی فرد مبتلا متفاوت است. در واقع، بعضی از افراد مبتلا به این بیماری برای مدت طولانی هیچ علامتی نشان نمیدهند و ممکن است با اینکه هیچ علائمی ندارند بازهم ناقل ویروس باشند.

انواع مختلف تبخال تناسلی چیست؟
دو نوع ویروس هرپس سیمپلکس وجود دارد: HSV نوع 1 و HSV نوع 2. HSV نوع 1 معمولاً باعث تبخال دهان یا تاول میشود. این ویروس میتواند به عنوان یک عفونت دستگاه تنفسی فوقانی در اوایل کودکی ظاهر شود. HSV نوع 2 علت بیشتر موارد تبخال تناسلی است. با این حال، ممکن است HSV نوع 1 باعث تبخال تناسلی و HSV نوع 2 باعث تبخال دهان شود. دکتر ها نمیتوانند تنها با معاینه فیزیکی، تفاوت بین این دو نوع را تشخیص دهند اما این دو ویروس فرق هایی نیز دارند. برای مثال، تبخال تناسلی ناشی از HSV نوع 2 احتمال عود بسیار بیشتری دارد و این تشخیص میتواند در ایجاد یک برنامه مراقبت بهداشتی مفید باشد.

چه چیزی باعث تبخال تناسلی میشود؟
شما ممکن است با داشتن رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی با فردی که ناقل این بیماری است، به تبخال تناسلی مبتلا شوید.

ویروس تبخال در کجای بدن زندگی می کند؟
ویروس های هرپس سیمپلکس نهفته هستند، به این معنی که می میتوانند بدون ایجاد علائم در بدن زندگی کنند. بعد از عفونت اولیه، ویروس وارد ریشه‌های عصبی میشوند و به گره های عصبی حسی، محل اتصال اعصاب از قسمت‌های مختلف بدن، گسترش پیدا میکنند. در ناحیه تناسلی، گره ها در مجاورت نخاع در قسمت پایین کمر قرار دارند و در تبخال دهانی (زخم سرد)، گره ها پشت استخون گونه هستند.

تبخال تناسلی چقدر شایع است؟
طبق آمار مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، تقریباً 40 میلیون تا 50 میلیون بزرگسال در ایالات متحده به تبخال تناسلی مبتلا هستند. عفونت HSV نوع 2 در زنان و در افرادی که بیش از پنج شریک جنسی داشته اند، شایع تر است. اکثر افراد مبتلا به HSV نوع 2 نمیدانند که مبتلا هستند، زیرا همیشه علائم به جا نمیگذارد.

تبخال تناسلی چگونه است؟
در حالی که برخی از افراد مبتلا به تبخال تناسلی هرگز هیچ علامتی نخواهند داشت، سایر افراد ممکن است در عرض چند هفته پس از ابتلا به این بیماری دچار علائم شوند. اکثر مردم متوجه گروه یا خوشه ای از تاول ها یا زخم ها میشوند. این زخم ها سوزناک هستند و امکان دارد که دردناک هم باشند. این تاول ها میتوانند روی باسن، مقعد یا رون ها، روی لبه یا خود واژن در زن ها و روی آلت تناسلی یا کیسه بیضه در مردها ظاهر شوند. اکثرا قبل از ظاهر شدن زخم، بیمار ها علائمی مثل احساس گزگز یا سوزش، که میشود آن را حین ادرار حس کرد و همراه با خارش یا ناراحتی در ناحیه ای از آلت تناسلی که زخم ها بعدا آنجا دیده میشوند را گزارش میکنند.
ممکن است این علائم را نیز داشته باشید:
• تاول روی دهان یا لب
• تب، سردرد یا درد در مفاصل
• مشکل در ادرار کردن
علائم تبخال تناسلی اغلب از بین میرود و به صورت شیوع های دوره ای تکرار میشوند. برای بیشتر مردم، اولین شیوع بدترین است و میتواند بین دو تا سه هفته ادامه داشته باشد. بروزهای بعدی معمولا شدت کمتری دارند و طولانی نیستند. با این حال، برخی به طور مرتب ویروس را منتشر می کنند. محرک های زیر میتوانند شیوع بیماری را بیشتر کنند:
• عفونت های ویروسی یا باکتریایی
• دوره های قاعدگی
• اضطراب
تبخال تناسلی بازگرداننده در سال اول بعد از عفونت اولیه شایع تر است و با گذشت زمان کمتر میشود.
در بیشتر موارد، داروی ضد تبخال میتواند به بیماران کمک کند. وقتی که فردی دچار علائم اولیه میشود و مشکوک به عود مجدد است، شروع به مصرف داروهای ضد تبخال میکند که علائم را کاهش میدهد و زمان شیوع را کوتاه میکند.

اگر زخم نداشته باشم چطور؟
بیشتر افراد مبتلا به تبخال تناسلی زخمی ندارند. بسیاری از مردم متوجه نمیشوند که تبخال تناسلی دارند تا زمانی که آزمایش خون نشان دهد که آنتی بادی علیه ویروس را دارند.

تبخال تناسلی چگونه منتقل میشود؟
تبخال میتواند زمانی منتشر شود که فرد مبتلا، زخمی – تاول و زخم های باز – روی بدنش داشته باشد یا هیچ علامتی نداشته باشد. مصرف داروهای ضد ویروسی میتواند به شما کمک کند که خطر انتقال تبخال به شریک جنسیتان را کمتر کنید. شما همچنین میتوانید:
• به شریک جنسی خود اطلاع دهید که تبخال تناسلی دارید.
• هر بار که رابطه جنسی دارید از کاندوم استفاده کنید.
• در صورت بروز علائم از رابطه جنسی خودداری کنید.
• در صورت داشتن تاول یا زخم باز در اطراف دهان از انجام رابطه جنسی دهانی (اورال سکس) خودداری کنید.

آیا کاندوم به جلوگیری از گسترش تبخال تناسلی کمک میکند؟
بله. جهت جلوگیری از انتقال تبخال، توصیه میکنیم قطعا از کاندوم استفاده کنید. بسیاری از بیماران زمانی که علائمی نداشته باشند ویروس را منتشر میکنند و مسری میشوند.
مطالعات نشان داده است که انتشار بدون علامت بین 1 تا 3 درصد مواقع در بیماران مبتلا به عفونت تناسلی HSV نوع 2 رخ میدهد. بسیاری از عفونت‌های جدید تبخال از طریق شرکای جنسی ای اتفاق می افتد که بدون علامت ویروس را منتشر میکنند، بنابراین استفاده از کاندوم به شدت توصیه میشود.
ممکن است کاندوم برای زوج های تک همسر یا برای زوج هایی که تمایل به باردار شدن دارند گزینه جذابی نباشد. زوج‌ها میتوانند آزمایش‌های سرولوژیکی را برای تعیین اینکه آیا هر یک از زوجین عفونت بدون علامت دارند یا خیر، انجام دهند. در روابط نزدیک تک همسری، خطرات انتقال را میشود با سایر مسائل رابطه، مانند صمیمیت و بارداری سنجید.
اگر تبخال تناسلی داشته باشید، آیا ممکن است به سایر قسمت‌های بدن مثل دست‌ها یا پاها سرایت کند؟
خیر. تبخال تناسلی نمیتواند به قسمت دیگری از بدن شما مثل بازو، پا یا دست شما پس از اولین عفونت منتقل شود. اگر HSV نوع 2 در ناحیه تناسلی دارید، HSV نوع 2 را در محل دیگری در بدن خود دریافت نخواهید کرد. سیستم ایمنی پادتن هایی تولید میکند که از سایر قسمت های بدن شما در برابر عفونت محافظت میکند.
با این حال مواردی وجود دارد که یک فرد در چندین محل، عفونت از ویروس را دارد. این معمولاً در اولین عفونت اتفاق می افتد. به عنوان مثال، اگرکسی هرگز تبخال نداشته، اما با شریک آلوده رابطه جنسی دهانی و تناسلی داشته باشد، ممکن است عفونت در هر دو محل ایجاد شود.

آیا تبخال تناسلی از طریق رابطه جنسی دهانی نیز منتقل میشود؟
بله: تبخال تناسلی (نوع 1 یا 2) میتواند از طریق رابطه جنسی دهانی منتقل شود. یک فرد مبتلا به تبخال که ویروس را منتشر میکند، حتی زخم یا علائمی هم نداشته باشد، میتواند مسری باشد. به همین دلیل احتمال میرود که جمعیت بیمارانی مبتلا به تبخال تناسلی ناشی از HSV نوع 1 در حال افزایش باشد.

من در دهانم تبخال دارم. آیا این امکان وجود دارد که تبخال تناسلی هم داشته باشم؟
بله، تبخال دهان معمولاً توسط HSV نوع 1 ایجاد میشود. افرادی که HSV نوع 1 دارند مستعد ابتلا به HSV نوع 2 هستند،که عامل شایع تبخال تناسلی است.

تبخال تناسلی چگونه تشخیص داده میشود؟
اگردر ناحیه تناسلی خود تاول دارید، پزشک میتواند آزمایشی را برای تعیین اینکه آیا تبخال تناسلی دارید یا خیر، انجام دهد. پزشک شما ممکن است نمونه ای از سلول ها را از مایع داخل تاول بگیرد (آزمایش کشت) یا آزمایش خون انجام دهد.
زمانی که معاینه شدم زخمی داشتم اما کشتم منفی بود. آیا این به این معناست که من تبخال ندارم؟
لزوما نه. اگرچه ممکن است زخم ها ناشی از چیزی غیر از تبخال باشند، اما اگر نمونه‌ به درستی گرفته نشود، اگر زمان حمل و نقل طولانی بین کلینیک و آزمایشگاه وجود داشته باشد، یا اگر کشت‌ها در اواخر دوره انجام شده باشند، ممکن است نتیجه ی منفی آزمایش کاذب باشد. کشت زخم هایی که در اوایل شیوع تبخال ایجاد میشوند، نسبت به کشت هایی که بعد از پوسته شدن زخم گرفته میشوند، احتمال بیشتری برای مثبت بودن دارند.

آیا تبخال تناسلی قابل درمان است؟
پزشک شما میتواند داروهای مختلفی را برای کمک به کاهش علائم و سرعت بخشیدن به بهبود شیوع بیماری تجویز کند. این داروها را اگر بلافاصله بعد از شیوع بیماری شروع کنید بهترین اثر را دارند.
برای کاهش درد در هنگام شیوع:
• حدود 20 دقیقه در حمام یا وان قابل حمل در آب گرم بشینید. از حمام های حباب دار دوری کنید.
• ناحیه تناسلی خود را تمیز و خشک نگه دارید و از پوشیدن لباس های تنگ خودداری کنید.
• از داروهای بدون نسخه مانند استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده کنید. از مصرف آسپرین خودداری کنید.
اگر نگران تبخال تناسلی خود هستید، به پزشکتان اطلاع دهید. او میتواند شما را به یک گروه همدردی برای کنار آمدن بهتر با این موضوع معرفی کند.

آیا می توانم برای جلوگیری از انتقال تبخال تناسلی به همسرم درمان شوم؟
بله. یک مطالعه بزرگ نشان داد که اگر یکی از زوجین تبخال داشته باشد و شریک دیگر مبتلا نباشد، درمان شریک عفونی با درمان سرکوب‌کننده میتواند از انتقال تبخال علامت‌دار در بیش از 90 درصد موارد جلوگیری کند. این گزینه برای زوج هایی است که علاقه مند به داشتن رابطه جنسی محافظت نشده هستند یا قصد بارداری دارند.
اگر وارد یک رابطه جدید شده اید و میدانید که عفونت هرپس سیمپلکس دارید، باید قبل از برقراری رابطه به شریکتان اطلاع دهید.

آیا درمان میتواند به جلوگیری از شیوع تبخال تناسلی کمک کند؟
درمان سرکوب‌کننده میتواند شیوع‌های مکرر را برطرف کند. مصرف روزانه یک دوز کوچک از داروهای ضد تبخال میتواند میزان شیوع را تا بیش از 90 درصد کاهش دهد. شما میتوانید درمان سرکوب کننده را برای مدت طولانی انجام دهید یا به تدریج کاهش دهید.

آیا استفاده از داروهای تبخال تناسلی عوارض جانبی هم دارد؟
داروهای مورد استفاده برای درمان تبخال عوارض جانبی خیلی کمی دارند. هیچ عارضه عمده ای در ارتباط با این داروها وجود ندارد.

آیا بدن، مقاومتی در برابر داروهای تبخال تناسلی دارد؟
مقاومت بدنی در برابر داروهایی که تبخال تناسلی رادرمان میکنند - حتی بعد از 20 سال استفاده - بسیار نادر است. داروهای تبخال ممکن است در بیمارانی که سیستم ایمنی بسیار سرکوب شده ای دارند و برای مدت طولانی با این داروها درمان شده اند، به خوبی کار نکنند. امکان پاسخ هر فرد به درمان متفاوت است. در برخی موارد، بیماران ممکن است نسبت به بقیه افراد نیاز به داروهای بیشتری برای سرکوب شیوع ویروس داشته باشند.

تبخال تناسلی و بارداری
جلوگیری از ابتلا به تبخال در دوران بارداری بسیار مهم است. اولین اپیزود در دوران بارداری میتواند خطر و احتمال بیشتری برای انتقال به نوزاد ایجاد کند.
خوشبختانه به ندرت پیش می آید که زن های مبتلا به تبخال تناسلی نوزادشان را نیز آلوده کنند. اگر میدانید که قبل از باردار شدن به تبخال تناسلی مبتلا شده اید، پزشک وضعیت شما را در طول بارداری تحت نظر میگیرد.
اگرزمان زایمان شیوع فعال داشته باشید، ممکن است که سزارین توصیه شود. با این حال، کنگره متخصصان زنان و زایمان آمریکا، بسته به تشخیص فردی، درمان سرکوب‌کننده را برای کاهش احتمال سزارین تأیید کرده اند.

آیا تبخال تناسلی با زونا مرتبط است؟
زونا که هرپس زوستر هم نامیده میشود، توسط ویروس واریسلا زوستر (VZV) ایجاد میشود که در اوایل زندگی باعث آبله مرغان میشود. تاریخچه طبیعی عفونت واریسلا زوستر شبیه به عفونت تبخال تناسلی است زیرا VZV نیز در ریشه های عصبی حسی پنهان میشود. در اواخر زندگی، ممکن است ویروس خارج و باعث زونا شود.
عود کردن زونا باعث ایجاد زخم تاول در یک ناحیه از پوست به نام درماتوم میشود. زونا یک عفونت مقاربتی نیست و مستقل از تبخال تناسلی است.

آیا عفونت تبخال تناسلی به HIV مرتبط است؟
تبخال و اچ آی وی توسط ویروس های مختلف ایجاد میشوند. اما بیماران آلوده به این ویروس ها بیشتر احتمال دارد که هر دو بیماری را به شریک جنسی خود منتقل کنند. بیماران مبتلا به تبخال در برابر عفونت HIV آسیب پذیر تر هستند. افرادی که به تازگی مبتلا به تبخال تشخیص داده شده اند باید از نظر عفونت HIV و سایر عفونت های مقاربتی آزمایش شوند.
بیمارانی که به هرپس و اچ آی وی آلوده هستند به دلیل تعامل بین ویروس تبخال و ویروس اچ آی وی، ممکن است غلظت بیشتری از ویروس HIV در بدن خود داشته باشند. زمانی که اچ آی وی به سیستم ایمنی فرد آسیب میرساند، ممکن است که فرد به احتمال زیاد ویروس هرپس سیمپلکس را بدون علامت منتشر کند.

8 ❤️
برای نظر دادن وارد شوید یا ثبت نام کنید .

2024-04-10 09:07:53 +0330 +0330

👏 🌹

1 ❤️

2024-04-23 14:46:58 +0330 +0330

از کجا فرقش با جوش معمولی متوجه شیم؟

1 ❤️

2024-04-23 23:17:29 +0330 +0330

↩ No more
بهترین راه مراجعه به پزشک هست. اما جوش چربی معمولا یک عدد بیشتر نیست و تعداد زیادی در یک نقطه جمع نمیشه، البته در همین مورد هم بهتر هست که در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید که اگر جوش چربی، قارچ، کیست مویی یا هر مورد دیگه ای باشه سریعتر رسیدگی بشه بهش و تبدیل به مشکل حادی نشه.

1 ❤️







‌آگهی‌های دوستیابی

نمایش آگهی های دوستیابی بستگی به علاقه شما دارد. برای دیدن آگهی مرتبط با علاقه تان لطفا پروفایل تان را » ایجاد یا ویرایش کنید «