آیا امکان خودارضایی بیش از حد وجود دارد؟ ما از یک تراپیست جنسی در این باره پرسیدیم.

1403/02/11

بخاطر دارید در سریال sex and city، وقتی شارلوت یک ویبراتور خرگوشی هدیه گرفت به گونه‌ای عاشق آن شد که دوستانش تصمیم گرفتند وارد عمل شوند. این موضوع، یک خط داستانی سرگرم کننده و خنده‌دار بود، اما این فرض را بوجود می‌آورد که آیا امکان خودارضایی بیش از حد وجود دارد یا نه؟
دقت کنید! بعضی مواقع شما یک اسباب بازی جنسی پیدا می‌کنید که استفاده از آن، شما را به آسمان می‌برد و تا چند هفته و تقریبا هر شب، شما را به خود مشغول می‌کند. یا شاید درگیر یک ماه پر استرس باشید و نیاز داشته باشید که عصرها با استفاده از یک ویبراتور، فشار را از خودتان کم کنید. حتی بعضی مواقع، دلیل خاصی هم وجود ندارد؛ شما حشری هستید و دست به کار می‌شوید.
کسی در این باره شما را قضاوت نمی‌کند! اما اگر تا به حال فکر کرده‌اید که در این کار زیاده‌روی می‌کنید، ما از شادین فرنسیس (Shadeen Francis) که یک مشاور رسمی ازدواج و خانواده (LMFT) است خواسته‌ایم تا به شما در پیدا کردن تعادل در این کار کمک کند.


آیا می‌شود بیش از حد خودارضایی کرد؟

فرنسیس می‌گوید:« خودارضایی یک فعالیت جنسی کم خطر است.»
همچنین معتقد است که در خودارضایی نیز مانند هر عمل دیگری، امکان زیاده‌روی وجود دارد. مثل اینکه شما بیش از اندازه ورزش کنید یا بیش از حد دستان‌تان را بشویید. درست است که این‌ها معمولا عادات مرسوم هستند، اما خودارضایی هم می‌تواند از حد خود بگذرد.
او توضیح می‌دهد:« اگر عادت‌های خودارضایی باعث ایجاد فشار روحی، عاطفی، رابطه‌ای یا جسمی در شما می‌شود، این نشانه‌ای است که ممکن است بیش از حد معمول خودارضایی می‌کنید که برای سلامتی‌تان خوب نیست.»
او تاکید می کند:« این نوع لذت، لذت سالمی است و اکثر مردم نیازی به نگرانی در مورد زیاده‌روی در آن ندارند. در واقع، احساس گناه در مورد خودارضایی به احتمال زیاد تأثیر منفی بر سلامت روان فرد نسبت به حس واقعی آن دارد.» وی در ادامه بیان می‌کند:« سلامت جنسی شامل آگاهی شما از نیازهای جنسی‌تان و احساس قدرت برای عمل به آنها به صورت ایمن است.»

افراد زیادی بدون هیچ عوارض جانبی منفی، خیلی زیاد خودارضایی می کنند و همچنین خودارضایی فواید زیادی هم دارد، از جمله کاهش استرس، تسکین درد و درد پریودی، بهبود خواب و حتی تقویت سیستم ایمنی بدن.
اما همانطور که فرنسیس اشاره می کند:« اگر با شدتی خودارضایی می‌کنید که باعث آسیب جسمی می‌شود (یعنی متوجه سوزش یا کبودی می‌شوید) یا بر سایر جنبه‌های زندگی شما تأثیر منفی دارد (مانند اینکه دائماً با افکار خودارضایی در محل کار حواس شما پرت می شود و نمی‌توانید به هیچ کاری برسید)، این نشانه‌ای است که وقت آن رسیده است که توقف کنید، نقش خودارضایی را در زندگی خود ارزیابی کنید و به طور بالقوه تغییراتی ایجاد کنید.
فرنسیس همچنین اشاره می‌کند که بدن شما ممکن است به نوع خاصی از تحریک عادت کند، برای مثال، تماس ویبراتور روی کلیتوریس یا ریتم دست خودتان روی آلت تناسلی. او می گوید:« ممکن است فرد در برقراری رابطه جنسی با پارتنر خود در حفظ نعوظ یا رسیدن به ارگاسم با مشکل مواجه شود، به خصوص اگر رابطه جنسی با آنچه به تنهایی انجام می‌دهد [خودارضایی] مطابقت نداشته باشد.» او اضافه می کند که این مشکل به راحتی قابل حل است، به شرطی که هنگام خودارضایی کارهای مختلفی را امتحان کنید یا برخی از فعالیت‌های انفرادی خود را وارد رابطه جنسی با پارتنرتان کنید (عزیزان، هیجان جق زدن برای همدیگر را دست کم نگیرید!). همچنین، اگر قبل از تجربه جنسی با پارتنر خود برای مدتی خودارضایی را متوقف کنید، ممکن است مفید واقع شود.


علائم اینکه شما بیش از حد خودارضایی می‌کنید.

فرنسیس می‌گوید:« اینکه تعداد دفعات خودارضایی کردن چقدر زیاد است، به خود فرد بستگی دارد. روتینی که برای یک نفر عالی به نظر می‌رسد، ممکن است برای فرد دیگری خیلی زیاد باشد. به جای تمرکز بر دفعات، روی احساسی که نسبت این کار دارید و تأثیر آن (یا عدم تأثیر) بر زندگی‌تان تمرکز کنید.
در اينجا، نشانه‌هايي را مشاهده می‌کنید كه فرنسیس مورد توجه قرار داده است تا بفهمد آيا روش فعلی خودارضايي یک فرد، درست و سالم است یا خیر،

• تبدیل به احساس نیاز شده است به جای انتخاب.
• دیگر مثل قبل لذت‌بخش نیست.
• دچار درد، بی حسی یا از دست دادن حس لذت بخشی می شوید.
• کاهش قابل توجهی در تمایل شما برای برقراری رابطه جنسی با پارتنرتان وجود دارد.
• به خاطر میزان خودارضایی، در انجام وظایف‌تان با مشکل روبرو هستید.
• از نظر روحی و عاطفی در مورد خودارضایی احساس ناراحتی می کنید.

او می‌گوید: «قانون کلی این است که اگر چیزی باعث درد ناخواسته شود، باید آن را نشانه‌ای از وجود مشکل در نظر بگیرید.»
اگر هر یک از موارد بالا در شما وجود دارد یا به سادگی متوجه شده‌اید که همچنان نگران رفتار خود هستید، به فکر مراجعه به یک تراپیست جنسی یا یک متخصص بهداشت جنسی واجد شرایط باشید که می‌تواند به شما در بررسی دقیق‌تر آنچه در حال وقوع است کمک کند.


لب کلام!

خودارضایی کردن زیاد هیچ اشکالی ندارد. اکثر مردم خودارضایی می‌کنند چون در پایان یک روز طولانی، کمی لذت، آرامش یا تسکین به آنها می‌دهد یا به این دلیل که فقط می‌خواهند با بدن خود ارتباط برقرار کنند و لذت ببرند.
البته، اگر احساس می‌کنید خودارضایی برایتان کمتر آرامش‌بخش و بیشتر استرس‌زا شده است، یا به هر نحوی احساس «از کنترل خارج شدن» دارید، بهتر است با یک متخصص مشورت کنید تا مطمئن شوید همه چیز در حالت عادی قرار دارد. ولی اگر به طور کلی قبل و بعد از خودارضایی احساس فوق العاده تا خنثی دارید و تاثیر منفی روی سایر بخش‌های زندگی خود نمی‌بینید، احتمالا نیازی به نگرانی نیست. خودارضایی منظم یک عادت رایج و به طور کلی سالم است، پس اگر احساس خوبی دارید، آن را ادامه دهید.


منبع

برای نظر دادن وارد شوید یا ثبت نام کنید .

2024-04-30 00:13:08 +0330 +0330

درود دوستان. امیدوارم حال دلتون خوب باشه!

امیدوارم مقاله بالا مورد توجه‌تون قرار گرفته باشه. استاتید خودارضایی بیاید و از رکورداتون در این باره صحبت کنین، ببینیم کی برنده میشه 😊
بازم ممنونم که با لایک و کامنت‌هاتون از مطالبی که قرار میدم، حمایت میکنین. اگه پیشنهاد و انتقادی درمورد تاپیک‌هایی که قرار میدم داشتین، با کمال میل پذیرا هستم.

دوستدار همه‌تون ARM7997

3 ❤️

2024-04-30 02:40:19 +0330 +0330

خود ارضایی بنظر بنده مثل این میمونه توی ماشین نفت بریزی و گاز بدی … درسته میره اما پت پت میکنه میرینه به اعصابت ….
خود ارضاییم درسته ارضا میشی اما از لحاظ روحی اروم و قرار نداری و خودتم میدونی اصلا فرقی به حالت نکرده …

8 ❤️

2024-05-02 10:29:22 +0330 +0330

مطلب درستی هست

با توجه به این که بیشتر در مردان هست (در مورد بانوان رو نمیدونم) استرس رو کمی کاهش میده ، اما وقتی مثل مخدر بشه ، عادت میشه و انتخابی نیست!!

و خب در ایران هم کمتر به این موضوع شاید پرداخته بشه!! (البته حدس و گمان من هست ، با توجه به این که این مورد هم از لحاظ دین و هم اجتماعی به نوعی بد محسوب میشه ، و احتمال این که با پزشک در میون گذاشته بشه کم هست -مگر موارد خاص- در ضمن بیشتر از اون در جمع های دوستانه گفته میشه ، و کیفیت آن!! )

2 ❤️

2024-05-02 12:16:28 +0330 +0330

سلام دوست عزیز مطلب جالبی بود
یه نکته که بنظرم رسید شاید مفید باشه ، این هست
در هنگام خود ارضایی علاوه بر نیروی بدنی و جسمی نیروی خیلی زیادی به لحاظ ذهنی از انسان میگیره چون شما باید بتونی یکسری تخیلات و افکار رو بقدری متمرکز کنی تا بتونه تو رو به اوج لذت جنسی و ارگاسم یا ارضا برسونه و این نیرو هستش که آدم رو خیلی زیاد تحت فشار میگذاره.
یه مثال بزنم مقایسه انرژی مصرف شده هنگام یک بحث سیاسی یا دینی با یک پیاده روی یا کوهنوردی متوسط
وقتی شما از نیروی ذهن استفاده میکنید خیلی بیشتر از وقتی از جسمت استفاده میکنی خسته میشی.
امیدوارم تونسته باشم مفهوم رو رسانده باشم.
😘😘❤️❤️

1 ❤️

2024-05-02 19:39:09 +0330 +0330

لایک کردنش هیچ ضرری نداره…🥰🥰🥰

1 ❤️

2024-05-04 02:16:21 +0330 +0330

عالی بود ، اتفاقا منم شش ماهه همینجوری زیاده روی میکنم ،هرچی سعی میکنم انجام ندم بازم اتفاقی یکی پیام میده شب و تحریک میشم ، امشب شب دوم هست که خود ارضایی نکردم‌، کاش تا خوابم ببره خودارضایی نکنم ،

2 ❤️

2024-05-04 03:03:29 +0330 +0330

بعداز کامنت اول بازم یکی اومد پیام داد مجبور شدم خودت ارضایی کنم

4 ❤️

2024-05-04 11:04:16 +0330 +0330

↩ masoudmazmazkos
😂 😂 😂 😂

0 ❤️

2024-05-11 13:14:31 +0330 +0330

والا من هر وقت با پارترم میخایم تا صبح حداقل ۴ بار میره فکنم به منبع اب وصله🥰🥰 کیرشم نمیخوره اصلا

1 ❤️







‌آگهی‌های دوستیابی

نمایش آگهی های دوستیابی بستگی به علاقه شما دارد. برای دیدن آگهی مرتبط با علاقه تان لطفا پروفایل تان را » ایجاد یا ویرایش کنید «