اضطراب عملکرد جنسی: علت‌ها، علائم و راه‌های پیشگیری

1403/01/23

اضطراب عملکرد جنسی: علت‌ها، علائم و راه‌های پیشگیری

در این مقاله به موارد زیر میپردازیم:

  • اضطراب عملکرد جنسی چیست؟
  • علائم اضطراب عملکرد جنسی
  • علت‌های اضطراب عملکرد جنسی
  • پیشگیری از اضطراب عملکرد جنسی

به نقل قول از کاپیتان اوبیوس(Captain Obvious): سکس باید سرگرم‌کننده باشد. اما گاهی اوقات، در فکرهای خود گیر می‌افتیم و احساس می‌کنیم که روابط جنسی جذاب نیست (- مطمئن هستید که با درآوردن لباس ها اتفاق بدی میوفته).
ترس از عملکردتان هنگام رابطه جنسی می‌تونه روی زندگی جنسی شما تأثیر زیادی بذاره و از صمیمیت با شریک جنسیتان جلوگیری کند (- زمانی است که به مشکل تبدیل می‌شود. خوشبختانه، راه‌حل‌های ساده‌ای برای حل این مشکل وجود دارد.)

اضطراب عملکرد جنسی چیست؟
اضطراب عملکرد جنسی (SPA) بسیار شایع است و می‌تواند هر کسی را بدون توجه به سن، جنسیت، گرایش ‌جنسی و غیره تحت تأثیر قرار دهد. احساسات منفی درباره سکس باعث می‌شود شما خودآگاه شوید و نگران باشید که ممکن است شریک جنسیتان را ارضا نکنید. مثل اینکه وقتی به صحنه اتاق خواب فکر میکنید سریع اضطراب و ترس میگیردتون.
6% تا 38% از افراد گزارش داده‌اند که اضطراب عملکرد جنسی دارند، با این حال این اعداد ممکن است بالاتر باشد زیرا افراد بعضی موارد را گزارش نمی‌دهند. این باعث می‌شود اضطراب عملکرد جنسی یکی از شایع‌ترین اختلالات جنسی باشد. این مشکل به عنوان بخشی از مشکلات دیگر سلامت جنسی مانند ناتوانی جنسی و انزال زود در مردان دیده می‌شود و می‌تواند تمایل جنسی و لذت جنسی زنان را به شدت کاهش دهد (Pyke، 2020).

علائم اضطراب عملکرد جنسی
شاید اضطراب عملکرد جنسی داشته باشید اگر موارد زیر در مورد شما صدق کنه:
ترس از اینکه در سکس عملکرد خوبی ندارید یا تجربه جنسی کافی ندارید
ترس از اینکه اندام تناسلیتان "مناسب و پرفکت " نیست
خجالت کشیدن از تجربیات بد گذشته (مانند ناتوانی جنسی، زودانزالی، عدم رسیدن به ارگاسم)
تصویر بد از بدن خود داشتن[ زیادی جذاب و سکسی نیستم.م.]
مشکلات رابطه
اضطراب یا احساس گناه به طور کلی درباره سکس

عوامل ایجاد کننده اضطراب عملکرد جنسی
بعضی وقتا تشخیص اینکه اضطراب عملکرد جنسی علت یا نتیجه مشکل دیگریست سخت است. برخی افراد با اضطراب عملکرد جنسی قادر به نعوظ نیستند (ناتوانی جنسی یا ED). به صورت عکس، داشتن ED ممکن است باعث اضطراب درباره سکس بشه و به اضطراب عملکرد جنسی منجر شود. برخی دیگرزود انزال هستند، برخی دیگر مشکل در رسیدن به ارگاسم دارند- هر یک از این مشکلات هم می‌تواند منجر به اضطراب عملکرد جنسی شود.
مشکل اضطراب عملکرد جنسی می‌تواند منجر به یک چرخه وحشت‌ناک بشه. اضطراب عملکرد جنسی بر عملکرد جنسی شما تأثیر می زاره، شما بیشتر درباره سکس نگران می‌شوید و عملکرد جنسی شما بدتر و بدتر می‌شود. باید این چرخه را از بین ببرید. درمان SPA میتونه مشکلات جنسی دیگر رو هم بهبود بخشد و بالعکس.

ناتوانی جنسی
اضطراب عملکرد جنسی می تونه بر نعوظتان در حین سکس اثر بذارد و ناتوانی جنسی رو ایجاد کنه. اضطراب عملکرد جنسی ممکنه باعث نعوظ های نرم‌تر، نعوظ هایی با مدت زمان کم یا کلا عدم توانایی در نعوظ بشه.
ناتوانی جنسی فقط درباره نعوظ نیست - درباره این است که شما و شریکتان حستان در رابطه جنسی چگونه است لذت میبرید یا نه؟ و اگر شما احساس اضطراب عملکرد جنسی دارید، حس خوبی به سکستان ندارید.
محققان می‌گویند که 90% سکس منتالی و ذهنی است، و در مورد اضطراب عملکرد جنسی، این حرف قطعا درست است . اما اضطراب عملکرد باعث واکنش‌های فیزیکی هم میشن: هنگامی که نگران هستید، بدنتان پاسخ “جنگ یا فرار” را فعال کرده و هورمون‌های استرس آدرنالین و نورپینفرین را آزاد می‌کند. این مواد رگ های خون را منقبض می کند و باعث می‌شود که جریان خون به جایی که باید برسه نرسد - برای سکس، منظور آلت جنسی است (پاراواتی، 2021).
این امر باعث مشکل در ایجاد نعوظ وحفظ آن می‌شود. اگر به قسمت قبلی توجه در باره چرخه نگرانی کرده باشید اگر در مورد نعوظتان نگران بشید و این اضطراب بیشتر و بیشتر میشه.

زود انزالی
اضطراب عملکرد جنسی می تونه باعث زود انزالی بشود(انزال ناگهانی یا انزال زودرسPE). زود انزالی، بدن را در وضعی قرار می دهد که بگویید: “مرا(سریع تر) از این حالت خارج کنید.” آزمایشات “ارتباط معنی‌داری” بین اضطراب عملکرد و انزال زودرس را نشان داده است (راجکومار، 2014).

مشکلات در رسیدن به ارگاسم
اضطراب عملکردی می تونه رسیدن به ارگاسم رو برای مردان و زنان سخت کند. نگرانی و استرس درباره اینکه سکستان لذت بخش است یا نه میتونه شرایط رو هم برای خود شما و هم پارتنرتان بدتر کند.

ترس از سکس
اضطراب عملکرد جنسی ممکن است باعث ترس شما از سکس بشود. این ترس باعث دوری شما از سکس و صمیمیت با پارتنرتان میشود.

چگونه بر اضطراب عملکردی غلبه کنیم
برخی ابزار می‌توانند به غلبه بر اضطراب عملکردی کمک کنند.

آگاهی‌پذیری
یک تکنیک مؤثر برای مقابله با هر نوع اضطراب، آگاهی‌پذیری است. حفظ آگاهی، به ویژه در حین سکس، بسیار مهم است. آگاهی‌پذیری به حفظ حالت حاضر و تمرکز بر آنچه در حال انجام است می گویند(نه اون چیزی که بهش فکر میکنید). برای مثال، فردی در اتاقی نشسته و منتظر ویزیت شدن توسط پزشک هستش، تو اتاقه ولی نگران اینه دکتر چی بهش بگه، میتونه با کارهای کوچیکی مثل ورق زدن مجله، نوشیدن قهوه و یا تر تمیز کردن لباس خودش این فکر رو از خودش دور کنه.
این تکنیک می‌تونه ما را از افکار منفی خارج کند، قضاوت های منفی را کاهش بده و با پیام‌های اضطراب‌آوری که مغزمان ایجاد میکند مقابله کند.(درباره چیز های ترسناکی که تصور می‌کنیم در آینده شاید بوجود بیاد.)
تمرین آگاهی‌پذیری در حین فعالیت جنسی می‌تواند تجربه بهتری را برایتان بوجود بیاره و به غلبه بر اضطراب عملکردی کمک کند. تمرکز روی آنچه در حین سکس انجام می‌دهید - حس لمس کردن/شدن و احساس فیزیکی و عاطفی - می‌تواند به تغییر تمرکز شما از نحوه عملکردتان کمک کند.

درمان رفتاری شناختی (CBT)
درمان رفتاری شناختی (CBT) می تونه به شما کمک کند تا افکار یا باورهای خود و مشکلاتی که ایجاد می‌کنند را بشناسید (این بخش شناختی است). سپس، شما می‌توانید رفتارها یا تکنیک‌های آرامش بخش را امتحان کنید تا اضطرابتان را کاهش دهید و این کار به شما اجازه می ده تا افکار منفی را بازبینی کنید و آن ها را تغییر بدید (Chand, 2021).

بهبود تصویر ذاتی خود
تحسین کردن عکس‌های سلبریتی‌ها یا تماشای پورن اشکالی ندارد، اما اگر زمان زیادی را صرف مقایسه خود با دیگران می‌کنید، ممکن است اضطراب عملکرد جنسی را تجربه کنید. شاید باور کنید که در ابعاد فیزیکی با دیگران “برابر نیستید”.
صنعت سرگرمی پر از نسخه‌های ایده‌آل شده از بدن و اعضای تناسلی افراد است. یک تصویر منفی از خود، به ویژه تصویر خود از اعضای تناسلی، می‌تواند منجر به اضطراب در عملکرد جنسی و ناتوانی جنسی شود. بنابراین، باید مراقب تصاویری که به طور منظم با آن‌ها روبرو می‌شوید باشید.

مراقبت از سلامت روانی خود
اگر در مورد زندگی به طور کلی نگران هستید، از یک متخصص کمک بگیرید. اضطراب در عملکرد جنسی شما ممکن است جزء اختلال اضطراب عمومی باشد که چندین گزینه درمان مثل گفتار درمانی و داروهای ضد اضطراب دارد.

مراقب سلامت کلی خود باشید
در برخی موارد، ناتوانی جنسی تکرارشونده مانند ED مکرر (یا بدتر شدن علائم ED) ممکن است نشانه هشدار زودهنگام مشکلات جدی سلامتی مانند بیماری قلب، فشار خون بالا، دیابت یا افسردگی باشد. اگر با زود انزالی، ناتوانی جنسی یا سایر مشکلات جنسی مواجه هستید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

منبع:https://ro.co/premature-ejaculation/premature-ejaculation-performance-anxiety/

2560 👀
3 ❤️
برای نظر دادن وارد شوید یا ثبت نام کنید .

2024-04-11 11:22:34 +0330 +0330

خیلی خوب بود. مرسی

1 ❤️

2024-04-11 12:31:20 +0330 +0330

یکی لز جامع ترین مطالبی بود که در این رابطه خوندم‌.حتما توصیه میکنم همه بخونن برا همه احتمالش هست پیش بیاد

1 ❤️

2024-04-11 16:36:42 +0330 +0330

بهبود تصویر ذاتی خود 👍

0 ❤️

2024-04-13 10:39:08 +0330 +0330

بسیار عالی
دمت گرم که مطالب به اشتراک گذاشتی.

0 ❤️



تاپیک‌های داغ





‌آگهی‌های دوستیابی

نمایش آگهی های دوستیابی بستگی به علاقه شما دارد. برای دیدن آگهی مرتبط با علاقه تان لطفا پروفایل تان را » ایجاد یا ویرایش کنید «