داستان کوتاه فلسطین و اسراییل

1403/02/08

این مطلب رو از چند جای مختلف جمع آوری کردم و در رابطه با مکانیست که امروزه به عنوان فلسطین میشناسیم و در زبان های مختلف مثل عربی با نام فیلاستین یا در لاتین palaestina شناخته میشد.
یک مقدار خلاصه مینویسم که زیاد طولانی نباشه.
در هزاره های قبل از آن سرزمین به عنوان کنعان نام برده میشد. بعد از آن :
اصطلاح peleset در پنج کتیبه مصری دیده میشود و به مردمان همسایه خود در ۱۱۵۰ پ.م گفته میشد. اولین اشاره در معبدی بوده که به مردمانی اشاره دارد که در زمان رامسس سوم با مصریان جنگیدند و peleset ها همراه آنها بودند.
بعد از آن در سال ۸۰۰ پ.م در زمان پادشاهی ادد-نیرای سوم آشور با اسمهای palashtu/palastu یا pilistu به آنها اشاره شده. ( پلشت از همینجا اومده 🤔)
منابع مصری و آشوری منطقه خاصی را تعریف نکردند برای آنها ولی این اسمها با کلمه Pəlīštīm که در کتاب مقدس به معنی فلسطینیان آمده است همخوانی دارد. ولی همچنین این اسم در جاهای مختلف این کتاب معانی مختلفی دارد.
در کتاب تنخ یهودی ها همچنین به جنگ فلیسطی ها با اسرائیلی ها اشاره شده که goliath یا جالوت( هیولای ۲.۸ متری ) توسط داوود ، پهلوان اسراییلی کشته شده و این اتفاق در ۱۱۰۰ ق.م افتاده است.
این اسم به شکل فلسطین امروزی اولین بار ۵۰۰ پ.م توسط هرودوت به عنوان منطقه ای از سوریه نام برده شد. البته هرودوت به مناطق بزرگتری نسبت به کتاب مقدس اشاره کرده است که از مناطق ساحلی تا مناطق داخلی مثل کوه های یحود و دره ریفت اردن اشاره میکند.
موضوع دیگه اینکه اسراییلی ها ادعا میکنند که همیشه در این منطقه زندگی میکردند ولی تاریخ خودشان میگه که حضرت موسی اونها رو از طریق دریای سرخ وارد این منطقه کرده به عنوان سرزمین موعود و ظاهرا با جنگ و خونریزی وارد آن منطقه شده اند ( کلا همیشه به همین صورت بوده و منظور نسبت دادن فقط به یهودی ها نیست )
اما سرزمین موعود ، این مرزها چیزی در حدود اسراییل فعلی بعلاوه لبنان ، کرانه باختری، نوار غزه، قسمت اعظم سوریه، اردن و مصر تا رود نیل است. ( در اوایل تشکیل اسراییل دهن همسایه های خودش رو آسفالت کرده بود و فقط در حال جنگ بود )

به عبارتی زمانی که حضرت موسی مردمانش رو آورد به اون منطقه ، اونجا صاحب داشته دوستان ، خالی از جمعیت نبوده.
دوم اینکه پول دادند و زمین ها رو خریدند شاید مسخره ترین حرفی باشه که دارند ادعا میکنند. هیچ جای دنیا همچین قانونی وجود نداره که شما با پول زمین هایی رو که خریدین از کشور جدا کنید و تشکیل یک کشور دیگه بدین ، تازه بعدش شروع کنید زن و بچه و سلاخی کردن.
داستان سازمان ملل هم خیلی طولانی هست و ظاهرا یحودی ها با اینکه یک سوم جمعیت اسراییل رو تشکیل میدادند ولی ۷٪ زمین ها رو در اختیار داشتند. در اوایل قرار بود ۲۰ خورده ای درصد داشته باشند بعد شد ۴۰ خورده ای و در آخر ۵۶٪ در سازمان ملل تصویب شد ولی امروز از فلسطین چیزی نمونده.
اولین در گیری ها بین فلسطینی ها و یهودی های صهیونیست که از اروپا و روسیه وارد خاک فلسطین شده بودند در سال ۱۹۱۰ بوجود آمد و هر دو گروه مدعی بودند که صاحب زمین های تحت کنترل انگلیس میباشند.
اعراب بومی منطقه به دنبال جلوگیری از مهاجرت یهودیان و ایجاد یک کشور سکولار فلسطینی بودند.
اوایل ۱۹۲۹ اعراب و یهودی در جنگ بودند و انگلیس برای آسایش اعراب مهاجرت یهودی ها به فلسطین محدود کرد. در جریان هولوکاست و طی جنگ جهانی دوم خیلی از یهودیان به صورت غیر مجاز وارد فلسطین شدند.
گروه های رادیکال یهودی تروریسم را علیه نیروهای انگلیسی در فلسطین به کار گرفتند چون اعتقاد داشتند به آرمان های صهیونیستی خیانت کرده است.
در ۱۴ می ۱۹۴۸ انگلیس به ماموریت خود در خاک فلسطین پایان داد و خارج شد و دیوید بن گوریون رئیس آژانس یهود ، کشور اسراییل را اعلام کرد.
جنگ های اسراییل از سال ۱۹۴۸ ( سال تشکیل کشور اسراییل)
جنگ اعراب و یهودیان از سال ۱۹۴۷-۱۹۴۹
جنگ فداییان فلسطینی در غزه ۱۹۵۰-۱۹۶۰
بحران سوئز ۱۹۵۶ : اسراییل و انگلیس سعی کردند با حمله به مصر سعی کردند کنترل کانال سوئز را بدست بگیرند و موفق شدند. ولی با دخالت آمریکا و شوروی مجبور به عقب نشینی شدند.
جنگ شش روزه ۱۹۶۷ : جنگ بین اسراییل و همسایه عرب ( اردن ، مصر و سوریه ). اسراییل نوار غزه ، شبه جزیره سینا از مصر ، کرانه باختری رود اردن و اورشلیم شرقی از اردن و بلندی های جولان از سوریه را به تصرف خود در آورد.
جنگ فرسایش زا ۱۹۶۷ : مصر ، اردن و سازمان آزادی بخش فلستین با کمک شوروی سعی کردند مناطق از دست رفته را پس بگیرند ، ولی موفق نشدند.
جنگ یوم کپور ۱۹۷۳ : مصر و سوریه سعی کردند مناطق از دست رفته را پس بگیرند ولی موفق نشدند.
و این لیست ادامه داشت ولی خسته شدم. به همین صورت زمین ها رو گرفت شد اسراییل امروز.

گلدا مئیر ( نخست وزیر اسرائیل ۱۹۶۹-۱۹۷۴): من یک فلسطینی هستم، از سال 1921 تا 1948، گذرنامه فلسطینی داشتم. در این منطقه چیزی به نام یهودیان و عرب ها و فلسطینی ها وجود نداشت، یهودی ها و عرب ها بودند ( کاملترش رو میتونید در یوتیوب ببینید اگر علاقه دارید )

و اینکه وقتی در ارتباط با اسراییل بد و بیراه میگیم این نیست که هر کسی که یهودی هست مورد داره. داریم در رابطه با انگلی صحبت میکنیم به اسم صهیونیست که خون کل دنیارو کرده تو شیشه و به تخمین غربی ها ۳۰٪ جمعیت یهودی ها رو تشکیل میدهند. برای ما هم خواب هایی دیده اند.
این هم یک ویدیو از پروفسور اوی شلایم تاریخ نویس یهودی متولد عراق در رابطه با تاریخ یهود که یک جورایی نه فقط تاریخ یهود بلکه کلا تاریخ رو دارند تحریف می کنند. حوصله ترجمه و نوشتن صحبت هاشم دیگه نداشتم ، خودتون ببینید چی میگه 😁.

2240 👀
3 ❤️
برای نظر دادن وارد شوید یا ثبت نام کنید .

2024-04-27 01:51:21 +0330 +0330

تاپیک جالبی بود و باهات موافقم
اما الان چهار نفر به دلیل مشکلاتشون با جمهوری اسهالی میان و کلی بد و بیراه بارت میکنن و بهت میگن بسیجی😅😅😅

کلا ظاهرا هر کی ج ا مشکل داره دیفالت باید حامی اسرائیل باشه
چرا؟
نمیدونم والا
هر کی هم مخالف اسرائیل باشه از دید این دوستان یقینا بسیجیه

3 ❤️

2024-04-27 01:54:19 +0330 +0330

و جا داره یادی کنیم از یکی از بزرگمردان تاریخ
Mr. A.H که خوب اینا رو شناخت و داشت نسل یهودیان رو از صفحه روزگار پاک میکرد
روحت شاد

1 ❤️

2024-04-27 02:23:10 +0330 +0330

مسیله اینه که بما ربط ندارد و این یه مشکل عربیه
متاسفانه از ابتدای تأسیس جمهوری اسلامی افسران ک گ ب کل منطقه رو به آتش کشیدند
عرفات اومد پیش طالقانی و خمینی و یه لیست اورد و گفت این چهار نفر دارن خار فلسطین رو می گ این و دخالت و نامنی و گروه درست میکنن و فرداش با ایران قطع رابطه کرد

بقای این نظام در ناامن کردن منطقه است
این مملکت وقتی درست میشه که مثل سوید و دانمارک سرش بکار خودش باشه و دنبال تنش و کون کونک بازی نره

1 ❤️

2024-04-27 02:24:42 +0330 +0330

ده میلیارد دلار باقی مانده خزانه شاه اول انقلاب خرج درست کردن گروه در فلسطین شد

2 ❤️

2024-04-27 02:53:24 +0330 +0330

↩ Pablo.Escobar2
در زمان حکومت Mr A .H که فرمودی، بزرگترین بانکدارهای دولت پروس یهودیان بودند ،یعنی اکثریت قشر سرمایه دار جامعه آلمان یهودیان بودند،هیتلر گمان میکرد با کشتن و ازبین بردن یهودیان میتواند دارایی های آنها را قبضه کند و آنرا صرف جنگ افروزی و رویای تسلط بر جهان کند
هولوکاست یک پروژه عامدانه بود که هیتلر به راه انداخت.
این کثافطی که تو ازش به عنوان بزرگمرد تاریخ نام بردی،باعث مرگ ۱۲ میلیون یهودی در فاجعه غیر انسانی هولوکاست بود.
از آمار کشته شده های جنگ جهانی اطلاعی داری یا بگم؟

4 ❤️

2024-04-27 04:10:37 +0330 +0330

↩ Pablo.Escobar2
تبریک میگم تو یک مادرخرابی🥹

0 ❤️

2024-04-27 04:16:50 +0330 +0330

جای این کسشرا درباره مشکلات مملکت خودت حرف بزن

1 ❤️

2024-04-27 05:49:51 +0330 +0330

↩ Savage but calm
اتفاقا کاش بعد اون همه مرگ به پیروزی میرسید…اگر هیتلر به پیروزی میرسید این همه کودک و زن و مرد بیگناه فلسطینی تو این سالها قتل عام نشده بودن

0 ❤️

2024-04-27 12:54:07 +0330 +0330

↩ Pablo.Escobar2
بله متاسفانه یک مقدار حالت صفر و یک هست در بعضی از مردم که یا موافق نظام حاکم باشی یا مخالف نظام و طرفدار معمولا آمریکا و اسراییل.
ولی کلا فراموش نکنیم که چهل و اندی سال پیش چه کسانی نظام حاکم رو سر کار آوردن.
آقای A.H شاید بدنام تاریخ هست ولی احترام قائل هستم براش چون نخبه بود. ولی دوست عزیز شخصا موافق کاری که انجام داد نبودم. یک سری سالها پیش تو یوتیوب از فیلم های آشویتز ظاهر شد و پلی کردم و مجموعا ۳۰-۴۰ ثانیه بیشتر نتونستم ببینم.

2 ❤️

2024-04-27 13:01:41 +0330 +0330

↩ گربه های بی آشیان
داستانها رو که میخونم به غیر از اعراب و ایران کسان دیگه ای هم با این قضیه مشکل داشتند ، ولی ایران تصمیم گرفت که نقش قهرمان رو بازی کنه. البته یک احساسی هست که به هر کشوری یک نقشی اعطا شده که باید اون رو بازی کنه.
ولی خوب اینها اگر با سرشون تو کار خودشون باشه باز من و شما رو می چاپن و فکر نکنم وضعیت ما تغییری بکنه.

1 ❤️

2024-04-27 13:04:07 +0330 +0330

↩ 12Ytiran
برای مشکلات مملکت خودم دیگه این ور اون ور حرف زیاد زدم. الان تمام سعی ام این هست که دیگه بجای حرف شروع به عمل کنم 🙂

0 ❤️

2024-04-27 13:18:59 +0330 +0330

اینکه طرفدار فلسطینی رو میکنید و بهشون میگید مظلوم عجیبه
همین موجودات کثیف تو هر نقطه از تاریخ بر علیه ایران بودن

1 ❤️

2024-04-27 13:43:38 +0330 +0330

↩ Pablo.Escobar2
بذار یک نوید رو بهت بدم.
با راه اندازی دو کریدور تجاری که متاسفانه هردو از بالا و پایین ایران هم عبور میکنن. بزودی شاهد نابودی فلسطین خواهی شد.
مردم فلسطین خوشی با حماس ندارند و ترجیحشون اینکه با محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین کار رو ادامه بدهند.با حمله قریب الوقع به رفح ده ها هزار فلسطینی،مجبورا باید غزه رو ترک کنند.و به صحرای سینا بروند.
همین دو روز پیش دولت اسرایییل ۴۰ هزار چادر برای فلسطینی ها ارسال کرد ،با خالی شدن غزه،شاهد نابودی حماس خواهیم بود.
و پس از آن اسراییل اداره غزه را بدست خواهد گرفت.تمامی این برنامه ریزی ها از قبل بوده تا بتوانند آن کریدور تجاری به راحتی به حیفا برسد.
حالا تو بشین اینجا افسوس به قدرت نرسیدن Mr A.H رو بخور.
پسرم ،هیچ قدرتی توان رویا رویی با ناتو را ندارد.جهان به رهبری آمریکا اجازه عرض اندام به هیچ متوهمی را نخواهد داد.

0 ❤️

2024-04-27 14:23:07 +0330 +0330

↩ Savage but calm
شخصا همیشه مخالف جنگ بودم و اسم هیتلر رو آوردم تا ری اکشن ها رو ببینم…که فقط ببینم که با چه مردم دو رویی تو یک مملکت زندگی میکنم…اگر هنوز امثال شما فکر میکنین که با قدرت گیری اسرائیل در منطقه امنیت و ثبات به خاورمیانه برمیگرده باید بگم متاسفانه برده رسانه هستین
جالبه که شما ها سنگ دل یهودی های هولوکاست رو به سینه میزنین اما هولوکاستی که در حال حاضر در فلسطین در جریانه رو نمیبینین

براتون آوارگی یهودی های هولوکاست مثل روضه خوانی محرم میمونه و اشک میریزین
اما اوارگی مردم فلسطین براتون باعث شادیه

دوست عزیز اگر زمانی جان یک نفر رو عزیز تر دونستی
تبریک میگم
هیتلر به هدف خودش رسیده
شما یک نازی و نژاد پرست هستین

0 ❤️

2024-04-27 14:25:05 +0330 +0330

↩ Docker
من اسم هیتلر رو آوردم تا ری اکشن های دوگانه این مردم رو ببینم
مردمی که برای آوارگان هولوکاست اشک میریزن و آوارگان فلسطینی رو معتقدند که حقشونه
دقیقا همون تفکر نژاد پرستانه هیتلر

شخصا کلا مخالف جنگم

1 ❤️

2024-04-27 15:28:06 +0330 +0330

↩ سابقه دار۱
الزاما بابت طرفداری فلسطینی ها ننوشتم. یک مقدار فقط اطلاعات در رابطه با تاریخ این دو قوم نوشتم و اینکه فراموش هم نمیکنیم که بعضی ها با سند ثابت کردند که از قدیم در سرکوب ها بخصوص لبنانی ها حضور داشتند و به ما ایرانی ها ظلم کردن.
ولی فکر نکنم توجیهی باشه برای سلاخی مردم عادی.

1 ❤️

2024-04-27 15:32:33 +0330 +0330

↩ Pablo.Escobar2
یک مطلبی میخوندم در رابطه با اینکه هیتلر همه یحودی ها رو از بین نمی برد و هدفش صهیونیست ها بودند. و اصلا هیچ نظری در رابطه با درست یا غلت بودن این موضوع ندارم و تا حدودی با عقل جور در نمیاد.
ولی به هر حال به قول شما وقتی که به کسی ظلم میشه ، دیگه فرقی نداره عرب فلسطینی یا یهودی.

1 ❤️

2024-04-27 15:36:35 +0330 +0330

کلا مردم عادی اسرائیلی و فلسطینی انسانهای خوبی هستن و مشکل از سیاستمداران کثیف اوناست

وگرنه دست خودشون بود در صلح و آرامش با هم زندگی میکردن 🌹

1 ❤️

2024-04-27 18:52:19 +0330 +0330

↩ سابقه دار۱
کدوم نقطه تاریخ

0 ❤️

2024-04-28 03:58:36 +0330 +0330

↩ Pablo.Escobar2
من نه از هیتلر دفاع میکنم نه اسماعیل هنیه.
برای من جان انسان ها از هرچیزی مهم تره.
من نه طرفدار اسراییلم نه دشمن فلسطین
گفتم که بدونی نظام سلطه نقشه نابودی فلسطین رو کشیده و این پلن از ۷ اکتبر کلید خورده.
من ناگفته هایی رو گفتم که تو تا الان نشنیده بودی.
حقیقتا در این بلبشو خاورمیانه هیچ چیز به اندازه ایران برام مهم نیست.نه اسراییل نه فلسطین برام پشیزی ارزش نداره
اما نفس های ایران برام فوق العاده ارزشمنده.

0 ❤️

2024-04-29 01:54:51 +0330 +0330

↩ Docker
یه چیزی هست به نام کارما
وقتی مردم بی گناه رو بمبارون کردن به زنا تجاوز کردن همشون داشتن شیرینی پخش میکردن و شادی میکردن. اینم جوابشونه.
اگر دنبال سند تاریخی هستی تو جنگ ۶ روزه اردن اینارو راه داد به کشورش بعد از ۳ سال جوری کشورش به گا رفت که مجبور شد قتل عام کنه و بقیه رو بریزه کشورای مختلف
پس جزو انسان محسوب نمیشن

1 ❤️

2024-04-29 01:57:00 +0330 +0330

↩ iliya ilh
از همون قبل انقلاب که اسلحه می‌فرستادن به ایران تا شرکت تو جنگ ایران و عراق تا الن که تو هر سرکوب و اعتراضای داخلی ما شرکت میکنن

1 ❤️

2024-04-29 22:16:26 +0330 +0330

↩ Pablo.Escobar2
کاملا موافقم
آزادیخواه واقعی هم نابودی جمهوری اسلامی رو میخواد
و هم پایان اشغالگری اسراییل و رسیدن مردم فلسطین به کشور و حقوقشون رو

1 ❤️







‌آگهی‌های دوستیابی

نمایش آگهی های دوستیابی بستگی به علاقه شما دارد. برای دیدن آگهی مرتبط با علاقه تان لطفا پروفایل تان را » ایجاد یا ویرایش کنید «